۱۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۵۰

مدیرعامل بانک مسکن خبر داد؛

کاهش نرخ سود از امروز در شعب بانک مسکن اجرایی می‌شود

کاهش نرخ سود از امروز در شعب بانک مسکن اجرایی می‌شود

مدیرعامل بانک مسکن گفت که مصوبه کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن از امروز شنبه ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۵، در تمامی شعب این بانک اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدهاشم بت شکن امروز در یک نشست خبری اظهار کرد: باتوجه به تک‌رقمی شدن نرخ سود تسهیلات مسکن، اقساط پرداختی با نرخ سود ۸درصد، کاهش ۴۱درصدی و با نرخ سود ۹، ۵درصد، کاهش ۳۲درصدی خواهد داشت.

وی همچنین در مورد دستورالعمل جدید اعطای وام به کارکنان بانکها گفت: شورای هماهنگی بانکها در هفته جاری دستورالعملی را برای هماهنگی داخلی و بین بانکی ابلاغ خواهد کرد که شرایط جدید اعطای وام به کارکنان بانکها را مشخص می‌کند.

عضو شورای هماهنگی بین بانکها ادامه داد: بر این اساس علاووه بر اینکه بانکها اجازه وام دهی به کارکنان خود از منابع قرضالحسنه مردم را ندارند، نرخ سود تسهیلات ارایه شده به کارکنان بانکها نیز ۱۰ درصد تعیین شده است.

بت شکن گفت: این دستورالعمل در هفته جاری به تمامی بانکها ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به تاکیدات دولت برای به تحرک در آوردن چرخ های اقتصاد و تاکید بر ایجاد اشتغال برای اقشار تحصیلکرده به نظر می رسد اهمیت مسکن و ساختمان به عنوان یک پیشران برای خروج از رکود باید مدنظر قرار گیرد؛ چراکه صد رشته فعالیت با آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم ارتباط دارد. به همین دلیل به دنبال آن هستیم که بستر لازم را برای خانوارهای کشور به ویژه اقشار متوسط و زوج های جوان فراهم کرده تا علاوه بر خانه دار شدن آنها، بخش مسکن نیز رونق گیرد.

وی افزود: بر این اساس، از طریق توانمندسازی جوانان و افزایش مبلغ تسهیلات خرید مسکن وام هایی برداشته شده به خصوص اینکه در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز موضوع سرمایه گذاری و تجهیز پس انداز ملی مورد تاکید واقع شده است. به همین دلیل تلاش داریم از طریق ارتقاء پس انداز و ارائه پاسخ مناسب به تقاضای مصرفی خانوارها برای خرید و ساخت مسکن گام برداریم.

مدیرعامل بانک مسکن یکی از مکانیزم های تقویت پس‌انداز را راه‌اندازی صندوق پس‌انداز یکم دانست و خاطرنشان کرد: این صندوق تا سقف ۸۰ میلیون تومان در تهران، ۶۰ میلیون تومان در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و ۴۰ میلیون تومان در سایر مناطق اقدام به ارائه تسهیلات می کند که البته با توجه به مصوبه سال گذشته شورای پول و اعتبار، این مبلغ برای زوجین تا سقف ۱۶۰ میلیون تومان نیز قابلیت افزایش دارد.

بت شکن گفت: همواره میزان اقساط پرداختی برای این تسهیلات مورد دغدغه ما و مردم قرار داشته و علی رغم اینکه کمترین نرخ سود در زمان نرخ های ۲۲ درصدی شبکه بانکی برای تسهیلات اعطایی بود، اما باز هم اقساط برای متقاضیان، وضعیت مناسبی نداشت. به همین دلیل با توجه به اعلام رئیس جمهور در پایان هفته دولت نرخ سود تسهیلات تک رقمی شده و نظر به اهمیت احیای بافت های ناکارآمد شهری این نرخ به ۸ درصد در بافت های فرسوده و ۹.۵ درصد در سایر مناطق کاهش یافته است.

وی ادامه داد: کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق یکم از امروز در هزار و ۲۵۵ شعبه بانک مسکن ابلاغ و اجرایی شده و دستورالعمل اجرایی کاهش حدود ۴۱ درصدی در اقساط پرداختی برای استفاده کنندگان را به همراه داشته است.

مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: مبلغ هر قسط برای تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی که متوسط میزان وام پرداختی در سراسر کشور است، در بافت های فرسوده، ۵۱۲ هزار تومان و در سایر مناطق ۵۵۷ هزار تومان است، ضمن اینکه برای تهران سقف وام ۸۰ میلیون تومان است نیز قسط ماهانه در بافت های فرسوده با نرخ ۸ درصد معادل ۶۸۳ هزار تومان و در سایر مناطق با نرخ ۹.۵ درصد، ۷۴۲ هزار تومان تعیین شده است.

بت شکن گفت: اقساط تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی با نرخ ۸ درصد، ۳۴۱ هزار تومان و با نرخ ۹.۵ درصد، ۳۷۱ هزار تومان تعیین شده و متقاضیان در مجموع در ۱۴۴ ماه معادل ۱۲ سال اقساط را به صورت پله‌کانی پرداخت می کنند.

وی گفت: اگر فردی بخواهد یکسال پول خود را در بانک مسکن سپرده نکند، می تواند از اوراق حق تقدم یا تسه در فرابورس استفاده کند که سقف وام های انفرادی آن برای تهران ۶۰ میلیون تومان، شهرهای بزرگ ۵۰ میلیون تومان و سایر مناطق ۴۰ میلیون تومان تعیین شده است ضمن اینکه زوجین در تهران تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ تا سقف ۸۰ میلیون تومان و در سایر مناطق شهری تا سقف ۶۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۷.۵ درصد می توانند وام دریافت کنند.

مدیرعامل بانک مسکن اضافه کرد: بر این اساس قسط وام مسکن با خرید اوراق حق تقدم برای وام های ۶۰ میلیون تومانی در تهران ۸۹۵ هزار تومان و وام های ۴۰ میلیون تومانی ۵۹۶ هزار تومان تعیین شده است و این در شرایطی است که وام های ترکیبی شامل صندوق پس انداز یکم و اوراق حق تقدم برای زوج های جوان محصول دیگری است که اگر یکی از زوجین در صندوق یکم مسکن افتتاح سپرده کرده باشد و همزمان بخواهد از اوراق حق تقدم نیز استفاده کند، می تواند ۸۰ میلیون تومان وام و ۵۰ میلیون تومان وام حق تقدم را دریافت کند که متوسط برای اقساط این وام که حدود ۱۰۰ میلیون تومان است به طور متوسط، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قسط پرداخت خواهد شد.

بت شکن گفت: افرادی که در صندوق پس از جوانان در سال های ۷۹، ۸۰ و ۸۱ سپرده گذاری کرده اند، می توانند از ترکیب تسهیلات بدون سپرده نیز تا سقف ۶۰ میلیون تومان در تهران، ۵۰ میلیون تومان در شهرهای بزرگ و ۴۰ میلیون تومان در سایر شهرها استفاده کنند که نرخ سود آن برای صندوق جوانان ۱۱ درصد و برای تسهیلات بدون سپرده ۱۸ درصد است.

وی در ادامه با تشریح جزئیات ارائه وام به انبوه سازان سنتی، صنعتی و مدرن گفت: چنانچه انبوه سازان به روش سنتی اقدام به ساخت مسکن در شهرهای بزرگ کنند، به ازای هر واحد ۱۱۰ میلیون تومان وام دریافت خواهند کرد ضمن اینکه وام برای انبوه سازان با ساخت صنعتی به ازای هر واحد ۱۳۰ میلیون تومان و برای انبوه سازان با روش های جدید و با تکنولوژی نیز به ازای هر واحد ۱۵۰ میلیون تومان تعلق می گیرد که این عدد برای مراکز استان ها در ساخت های سنتی ۹۰ میلیون تومان، در ساخت های صنعتی ۱۱۰ میلیون تومان و با ساخت های با فناوری و تکنولوژیک نیز ۱۳۰ میلیون تومان است.

مدیرعامل بانک مسکن خاطرنشان کرد: در چهار ماهه ابتدای سال جاری ۱۹ هزار و ۹۸۴ میلیارد ریال تسهیلات برای خرید و ساخت مسکن پرداخت شده که با رشد ۶۲ درصدی مواجه بوده است این در شرایطی است که حرکت هایی را در بخش خرید و ساخت مسکن در پنج ماهه ابتدای امسال شاهد بودیم به نحوی که تسهیلات مشارکت مدنی احداث در پایان مرداد سال جاری ۹۸ درصد به لحاظ ارزشی و ۴۹ درصد به لحاظ تعداد واحد مسکونی افزایش داشته است، ضمن اینکه تسهیلات خرید نیز در پایان مرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۵ درصد به لحاظ ارزشی و ۲۰ درصد به لحاظ تعداد واحدهای خریداری‌شده، افزایش یافته است.

بت‌شکن اظهار داشت: پراکندگی جغرافیایی اعطای این تسهیلات در کل کشور برای تسهیلات مشارکت مدنی به تدریج در تهران با ۳۱۷ درصد رشد، اردبیل با ۳۰۰ درصد رشد، یزد با ۲۲۳ درصد، کهگیلویه با ۲۱۶ درصد و همدان با ۱۷۵ درصد به لحاظ ارزشی برخوردار بوده اند.

وی تصریح کرد: همچنین در بخش تسهیلات خرید، استان سیستان با ۱۳۸ درصد رشد در رتبه اول قرار داشته و تهران با ۱۰۴ درصد، آذربایجان با ۸۵ درصد، چهارمحال و بختیاری با ۷۳ درصد و اردبیل با ۶۷ درصد رشد به لحاظ ارزشی در رتبه های بعدی قرار دارند.

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه از تامین مالی مسکن مهر نیز تا سقف ۴۷۰ هزار میلیارد ریال خبر داد و گفت: تا به امروز ۵۰۲ هزار میلیارد ریال قرارداد در حوزه مسکن مهر منعقد شده که ۴۷۰ هزار میلیارد ریال از آن بابت یک میلیون و ۶۸۲ هزار واحد مسکونی مورد مشارکت بانک مسکن قرار گرفته است، در حالی که کل سهم این بانک از مسکن مهر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی است.

کد خبر 3759389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha